Dlaczego w literaturze tak trudno znaleźć opisy technik terapeutycznych wykorzystywanych w Integracji Sensorycznej?



Violet Maas, autorka książki "Uczenie się przez zmysły", tak wyjaśnia to zjawisko:




    1. " Powodów jest wiele. Po pierwsze, za nim przystąpi się do terapii, trzeba posiadać dużą wiedzę z zakresu neurobiologii stanowiącą bazę dla rozumienia integracji sensorycznej. Należy wiedzieć, czego poszukiwać, jakie badania zastosować, by móc stwierdzać, że dziecko rzeczywiście ma problemy. Umiejętności takich nabywa się po wielu intensywnych miesiącach studiów uzupełnionych następnie latami praktyki i nie da się ich zastąpić prostymi wyliczeniami technik terapeutycznych. Techniki te są zresztą bardzo różnorodne i zmienne zależnie od wieku pacjenta, rodzaju i stopnia dysfunkcji. Muszą być zademonstrowane z udziałem ludzi, a nie tylko opisane. Konieczna jest znajomość przeciwwskazań: ta sama aktywność może być świetna dla jednego dziecka, podczas gdy dla drugiego wręcz szkodliwa. Terapia integracji sensorycznej zawsze uwzględnia różnice indywidualne."
    .
  • W sumie się pod tym podpisuję. Dlaczego?! Zdarzyło się już w mojej praktyce zawodowej, że kochający rodzice chcący pomóc swojemu dziecku nieświadomie jedynie pogrążyli swoja pociechę w jeszcze większych zaburzeniach podnosząc poprzeczkę do zniwelowania za pomocą ukierunkowanej dostosowanej do potrzeb dziecka terapii. Paradoksalnie pomagając zaszkodzili.

    Często rodzice proszą mnie o ćwiczenia do domu. W pewnym sensie ich rozumiem. Oczywiście ograniczam się do 'minimum terapeutycznego' kierując się zasadą efektywności terapii i dopasowując terapię do 'postawy rodzicielskiej'. Tak, tak... są postawy rodzicielskie np. postawa nadopiekuńcza, nadmiernie oczekująca itp. (nie czas i miejsce na wykłady). Oczywiście rodzice, z którymi się spotykam mają zazwyczaj postawę wypadkową z czterech podstawowych, ale to oczywiście odmienny temat.

    Moim zadaniem jest uczulić rodziców na zrozumienie problemów dziecka. Zrozumienie funkcjonowania dziecka jest drogą do sukcesu. Wtedy układanie tzw. "diety sensorycznej" dla swojej pociechy staje się banalnie proste dla rodziców. W tym celu równocześnie cyklicznie przeprowadzam szkolenie POCZUĆ + ZROZUMIEĆ = WIEDZIEĆ JAK TO JEST, którego mottem jest - stare przysłowie indiańskie przytoczone przez Violet F. Maas*) w publikacji "Integracja sensoryczna a neuronauka - od narodzin do starości".

"Będziesz mógł lepiej pomóc dziecku dopiero wtedy, gdy przejdziesz milę w jego butach"


*) Violet F. Maas jest Instruktorem Terapii Zajęciowej (OTR), Członkiem Amerykańskiego Towarzystwa Terapii Zajęciowej (FAOTA). Była pierwszą Studentką dr A. Jean Ayres, twórczyni teorii integracji zmysłowej (Sensory Integration). Prowadziła wykłady i kursy na uczelniach w całych Stanach Zjednoczonych. Wprowadziła metodę integracji sensorycznej w Japonii. Nowej Zelandii, Izraelu i 8 krajach europejskich. W 1993 roku poprowadziła pierwszy kurs "Sensory Integration teoria i praktyka" w Warszawie.

Wojciech Kozłowski

  • zaburzenia integracji sensorycznej

Polecane artykuły

  • Rozumiejąc integrację sensoryczną

    Pomocna jest wiedza o tym, że dzieci ujawniają problemy z integracją sensoryczną różnie w zależności od wieku. Wszystkie dzieci czasami reagują na stres...

  • Jak stwierdzić czy u Twojego dziecka...

    Mogłoby się wydawać, że dzieci są od siebie całkowicie odmienne. Mają jednak jedną wspólną cechę: zauważalny problem z układem dotykowym...

  • Integracja Sensoryczna a Kinesio Taping ®

    Pracując z dziećmi mającymi Zaburzenia Przetwarzania Sensorycznego (SPD) wykorzystuję specjalistyczne metody fizjoterapeutyczne normalizujące napięcie mięśniowe...